torsdag 22 mars 2018

Så tacklar du dina betesfiskar.

Jag får en del frågor om hur man ska tackla sin betesfisk på rätt sätt och glädjande är att många av frågeställarna är nya eller ganska nya inom ämnet mete efter gädda och det glädjer mig väldigt mycket.

Jag har ställd motfrågan: Varför just mete efter gädda? Och svaren har varit allt från att man inte får bra resultat på konstgjorda beten i sina vatten, det finns stor gädda, men dem hugger inte och vidare till att spinnfisket är en dyr hobby med dagens priser på konstgjorda beten.

En del har stuckit ut hakan och tycker att det fiskas för lite med naturliga beten, det skrivs för lite om ämnet och man vill nu prova och känna på effektiviteten som fisket med naturliga beten kan och kommer att ge. Jag kan bara hålla med er alla, jag har mina synpunkter, men det får bli en annan gång.
Flötmete, effektivt både med live och deadbaits.
Flötmete är en effektiv metod att fiska gäddan med och spännande, man vet aldrig om det är en liten eller en stor fisk som drog flötet under ytan och metoden kan användas på flera sätt.

Du kan använda levande beten som simmar runt och letar upp gäddan, du kan drifta ett dött bete och metoden kan användas i både stillastående och strömmande vatten, samt lite till som jag kommer till.
Tacklad för flötmete.
Jag tacklar min betesfisk på följande sätt när det gäller flötmete: Översta kroken fästs under första fenstrålen i ryggfenan, där har du bästa fästet.

Den andra kroken fästs antingen i ena bröstfenan eller i betesfiskens mun, lite beroende på betesfiskens storlek kontra avståndet mellan dina krokar, du ser på bilden hur det ska se ut.
Bottenmete med flöte är mitt val.
Jag är en nörd, när det gäller bottenmetet, jag vill ha ett flöte stående i ytan och mina larm aktiverade, det ger mig lite mera säkerhet att se ett napp och höra det och så gillar jag se flötet lägga sig i takt till musiken från larmet.Men det är jag det, det har blivit en vana!

Du kan fiska med ett glidande bly, stort nog så det håller bottnen och du når det avstånd du vill. Se till att allt är så friktionsfritt det går, gäddan gillar inte för mycket motstånd och kan släppa betet. 
Tacklad för bottenfiske.
Många har problemet att man kastar av betesfisken i kastet, ett för styvt spö kan vara problemet, det kan vara så att man kastar för hårt, det bästa kastet är en lång, sakta svepande rörelse och att man som på bilden, sätter den översta trekroken genom betesfiskens ryggrad, allt detta kommer att hjälpa dig.

Den andra kroken fästs i flanken på betesfisken, där den når fram utan att man krökar betet, sticka eller skär lite i din betesfisk, så blod och doft kan komma ut och ge lite reklam om att här är jag och resten sköter den hungriga gäddan.
Två väldoftande beten för gäddan.
Vi har söttvattensbeten i alla dess former och doften från dessa lockar gäddan till sig, gäddan har ett välutvecklad luktsinne, men beten som Makrill, Sill och andra havsfiskar har betydligt mera doft och oljor i sig och lockar mera och framför allt i kalla vatten, så prova dessa beten i ditt fiske.
Prova halva betesfiskar.
Ibland kan gäddorna vara lite off-side och då kan du prova med halva beten eller rent av fiskbitar och mer om detta hitta du i bloggen. Halva beten utsöndrar betydligt mer doft än ett bete med helt skinn och det är en stor fördel att ... 
Pierca dina beten, det sprider mera doft.
... pierca dina beten, även din halva Makrill som visad på bilden ovan, jo mera doft du får ut, jo större är chansen att gäddan attraheras till en måltid.

Jag fick även frågan om vilka beten jag rankar högst och mitt svar är: 1. Makrill, hel eller halv. 2. Sill. 3. Sardinen. Bland våra sötvattensfiskar är det: 1. Levande Ruda. 2. ålbitar eller små ålar. 3. levande eller död mört. 4. Braxen/ björkna och sen ska vi inte glömma ...
Abborre till frukost.
... vår lilla fina Abborre, som här på bilden blev frukost för gäddan. Många ratar Abborren som betesfisk och jag förstår inte riktigt varför.

Abborren simmar mycket och stånkar i flötet och ger bra reklam om sin närvaro och i väldigt många vatten är Abborren faktiskt gäddans huvudföda, så glöm inte att prova Abborren som bete.
Du kan använda dem flesta doftämnen för gädda.
Du kan tillsätta en egen doft eller olja i dina döda betesfiskar och det mesta fungerar bra. Jag har fått gädda på jordgubbsdoft och t o m en söt Scopexdoft, som egentligen är tillverkat för att locka karpen.

Jag rekommenderar dock, för lite bättre resultat, att du väljer en doft med fisk eller skaldjur och bland oljorna på marknaden, är en laxolja svårslagen och du hittar den i våra matbutiker, så du slipper leta och beställa.
Tacklad för Sink and Draw och lite till.
Tillbaka till flötet igen! Med denna tackling av betesfisken, som du ser på bilden ovan, så kan du göra mycket. Du kan köra lite slow-trolling, du kan fiska Sink and Draw, antingen med flöte eller utan, har du inget flöte är det bara att sätta ett SSG-hagel framför betesfisken och du använder betesfisken ungefär som en stor Jigg.

Kasta ut och låt betet sjunka till bottnen, vänta lite och lyft sedan upp spöt och låt fisken sjunka igen. Håll en hyfsat tight lina hela tiden till betet och då känner du när gäddan hugger. Ge den några sekunder och sen krokar du.

Har du ett flöte gör du samma sak, men betet ska befinna sig ca 30 cm över bottnen. Kasta ut och låt flötet ställa sig, vänta en stund och sen gör du en knyck och väntar och så håller du på. Gäddans hugg ses på flötet som sticker under ytan.

Et tips här är att du fiskar av platsen i en solfjäderform. Första kastet till vänster, andra till höger och på det sättet fiskar du av ett stort område och du kan byta mellan olika betesfiskar under tiden.
Se efter Gäddan, du har ansvaret!
Det var allt för denna gång, jag hoppas du fick en insikt kring hur du ska montera dina betesfiskar för olika situationer och jag ska tillägga att alla dessa montage gör att du i princip kan kroka direkt eller inom 10 sekunder.

Skulle du missa nappet, så kan jag nästan garantera dig att det var en liten gädda och det gör inget, vi behöver inte fånga dem små ändå, det är jo dem stora vi vill ha eller hur.

Tänk på att från det ögonblick du landar din gädda tills den är återutsatt, så är ansvaret för gäddans hälsa ditt och ingen annans! Gäddan är på tillbakagång i många vatten, det måste ändras, så ta väl hand om dem. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.