lördag 1 april 2017

Gäddorna leker överallt nu.

Var ute härom dagen med ett litet haspelspö och provade bland lekande gäddor och det gick inte så värst bra, dem har annat i huvudet och jag ska låta dem vara.... de ska få ha sin kärlek i frid!

Ville bara testa ett paket med spinnare och små skeddrag som jag fick för test och allt fungerade bra och jag låter bilderna tala sitt eget språk.
Leken pågår för fullt nu.
Jag provade i Bolanders Bäck och Linnéasjön och lite överallt höll de kärlekskranka gäddorna på med sin lek och jag hade dock ett par fiskar som följde efter mina beten.
Små skeddrag.
Tror dessa kan vara bra för regnbåge och andra öringar, dessa väger 3 och 5 gram och kastar bra och har en otrolig livlig gång.
Single tails jiggar.
Jiggar fungerar för det mesta för Abborren och i alla vatten. Kasta ut och låt jiggen sjunka till bottnen och sedan fiskar du hem jiggen genom att den får stutsa på bottnen genom att du lyfter och sänker spöet under  invevningen, nappet kommer oftast direkt du lyfter jiggen från bottnen. Prova även att bara veva in jiggen och ha lite vevstopp då och då, det brukar också fungera bra.
Vibraxkopior, billigare och minst lika bra.
Här ett par kopior på den välkända Vibrax- spinnaren, dessa fungerar lika bra och har ett bättre pris och jag gillar Rasta färgen och så även ett par gäddor som följde efter, dock utan att hugga.
Reflextejp, bra molniga dagar.
Provade även dessa lite större spinnare och de kastade väldigt bra och spinner direkt man börjar ta in lina, vilket en del billigare spinnare inte gör och det krävs en justering för att de ska fungera.
Abborrespinnare.
Jag fick ett par Abborrar på dessa spinnare i Linnéasjöns norra del, var de stod på djupt vatten, men bara två och största vägde kanske 2-3 hekto. Det finns betydligt större Abborre i sjön, fisk upp över 1,8 kilo har fångats och ibland ser man dem jaga en tidig morgon.
Snipa på ett litet Jerkbait.
Ett litet Jerkbait skulle ge mig en snipa i Linnéasjön och efter den så får gäddorna vara i frid och leka bäst dem vill, jag ska inte störa dem mera och återgå till karpfisket ett tag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.