onsdag 12 april 2017

Anaconda Corky 12 fot 2 3/4 lb.

Egentligen ett karpspö, men efter flera olika tester anser jag detta spö vara betydligt bättre för gäddfiske från båt eller för fiske på nära håll. Spöet har en helaktion som är otroligt mjuk, i mjukaste laget och inget som passar mig och mitt fiske.

Utförandet är lite coolt, men ett spö är en förlängning av din arm och för min del är klingan för mjuk, fast den suger nog musten och lite till ur en krokad fisk. Handtaget är 75 cm långt och jag undrar varför denna längd och likaså undrar jag varför man har klädd handtaget med en 1 mm tunn kork? Jag tror och vet att denna kork snabbt slits sönder och det blir inte fint och kommer att irritera många.

Spöet kostar 899 kronor och finns även i en 3 lb´s variant och ett 10 fots stalkingspö, dessa modeller kanske har lite mera backbone, så det kan du kolla. Spöet är grått till färgen och har en så kallade radial lindning i kolfibern, lindningstråden är lite svartbronserad och passar bra till klingan. Jag låter bilderna tala sitt språk.
5 ringar + tipring.

Trebenta ringar som klarar braids.

Holken.

Tipring.

Kosmetikan.

Reelseat.

Det 75 cm långa slimmade korkhandtaget!
Handtaget är klädd med 1 mm kork och det håller inte särskild länge innan det slits sönder.
Lineclip.

Klingans utseende.
Jag har provat bly från 2 - 3 oz och allt däremellan och över 2,5 oz, så klappar klingan ihop innan kastet sker (Spötoppen orkar inte svepa iväg högre vikter!) och normalt klarar ett kasrpspö på 2,5 lb att kasta 3 oz bly uppemot 100 meters sträcket in the right hands!
Ändbutt i svart Aluminium.
Jag fick med detta i en deal från en som hade köpt sig ett set med spö, rulle, matta, pod och en del dofter för karp, men tyvärr insåg personen att tiden för fiske inte fanns och jag fick allt väldigt billigt och han gick back rejält, tråkigt, men du kommer tillbaka Stefan, jag hoppas det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.