onsdag 8 mars 2017

Var god Nicklas!

Jag fick en fråga från Nicklas Holmgren och hans kompis Peter Magnusson, dessa två Småländska chubhunters undrade om jag kunde skriva lite om deras favofirre Färnan och visst kan jag göra det. Jag ska börja med att säga att jag fiskar inte efter Färna särskild ofta, det blir några pass om året när jag blir medbjuden på detta otroligt roliga fiske.

Emån är vattnet som har skapat mina erfarenheter, men jag har fiskat i andra vatten också som Helgeån , Almaån m fl och sammanlagt hat jag fångat 13 över 2 kilo, bra eller dåligt resultat? Ingen aning jag har väldigt trevligt och man kommer lite ifrån karpfisket. Det är dags att börja fisket, de lekar i månadsskiftet april/maj och ska man störa fisken, så ska man göra det nu, inte när leken är i gång.
Färnan.
I Emån gillar jag platser som Målilla, Tigerstad, Hollsbybrunn och så har jag lite små hemliga sträckor, dem kan jag ha för mig själv ett tag till. Sorry, men jag har märkt att för mycket spring förstör fisket väsentligt och jag tror Färnorna flyttar på sig!?

Färnan finns i hela Emån och det gäller att hitta dem produktiva ställen var de trivs, var det finns skydd och föda och det är inte lätt. Man kan hitta massvis med fina ställen som ser bra ut med våra ögon: skydd, strömmar, bakvatten, vegetation, uthängande buskar och grenar, ja t o m hela träd som ger skydd och bakhåll.
Frost över Emån.
Det är dock långt ifrån säkert att det går grov Färna på just denna plats och man får prova sig fram under flera tillfällen. Det är inte säkert att du kommer i kontakt direkt med Färnan, fisken kan vara väldig svår om den är skrämd eller på annat vis inte vill öppna upp sin stora mun. Men är den på hugget, då kan den vara hur naiv som helst och tar det mesta du slänger till den och det får oss in på beten.
Knoppar längs ån.
Färnan äter det mesta och listan för beten för Färna är stor: Bröd, korv, ost, majs, Kräftstjärtar, ostpasta, räkor, musslor, löja, mindre mört, maggot, casters, burkskinka, kött, fiskbitar, sillstrimlor och de gillar boilies också och helst med fisk och skaldjursdoft eller starka kryddor.

Mindre fishmealboilies.
Bland Boilies använder jag storlek mellan 8 - 15 mm, men du kan ha en 24 mm boilies om Färnan vill ha den, så tar den och vill den inte nappa, så hjälper inte ens en liten pinkie på en krok storlek 20!
Jag använder krok i storlek 4 - 20 och det täcker allt från en singel maggot till den tändsticksask stora brödskorpan, som får driva med strömmen under sommarens fiske på ytan, ett superspännande sätt att fånga Färnan på.
Distinkt fiskdoft.
De gillar skarpa dofter och det fungerar året runt, jag har genom åren använd doftämnen i pulverform, både på och i mina beten och dessa pulver sprider små partiklar, som uppfattas av fisken och den lockas fram till krokbetet.

Jag dippar gärna mina beten i olika stinkande fiskdips och det fungerar bra, men glöm inte att söta dofter också fungerar, små tärningar av burkskinka dippade i Strawberry har fungerat väldigt bra i kalla vatten.
Pasta fungerar bra.
Pasta av bröd, ost och lite kryddor fungerar bra och fiskar jag med boilies, så lägger jag lite runt mina beten också och det ger oftast resultat. Min rigg för boilies är en hair-rigg med ett ganska kort hair som klarar 2 x 8 mm eller en 15 mm boilies, så jag kan välja.

Bland dem andra nämnda beten, kan man göra små cocktails med olika blandningar typ: Majs/mask, Majs/maggot, en liten korvbit med ett majskorn och glöm inte att dem flesta fakebaits i plast också lurar Färnan till hugg.
Fin sträcka.
Metoderna för Färnan är flera, du kan fånga den med spinngrejer, spinnare, drag, små wobblare och jigg. Färnan älskar insekter och du kan flugfiska efter dem också och det verkar spännande..

Du kan bottenmeta med Paternoster rigg, glidande rigg och fiska med bolt-rigg. Du kan trotta med flöte och du kan fiska med frilina, så det finns gott om möjligheter för att du ska lyckas. Supervassa krokar är ett måste, då Färnan har gummi mun och bland krok rekommenderar jag Kordas Kurv Shank och att du knyter fast den med en Knotless knot var hairet står ut och kroken får en aggressiv vinkel.
Färnan nappar i alla väder.
Man kan vara rörlig, fiska av en plats under 15 - 20 minuter och sen flytta och man kan fiska lite mera stationärt, var man fiskar med två spö och har stolen med sig. Man fiskar ett bra tag och kanske hinner med 2 - 4 platser en vinterdag.

Färnan nappar i alla väder, jag tycker det är bäst efter regn och under mulna dagar, det gör det lättare att röra sig. Färnan har koll på kanterna och märker snabbt om något är galet. Efter kraftiga regn spolas det ner ganska mycket ätbart i ån och Färnan söker ofta födan nära kanten och ....
Lövmask, ett bra bete efter regn.
... då kan det bästa betet vara mask och inget slår ett knippe med livliga lövmaskar i detta läge eller en stor ringlande Daggmask och vi ska för all del inte glömma den slemmiga svarta skogssnigeln, som Färnan aldrig backar ifrån, vilka hugg!
Mitt PB på 2760 gram.
Bland grejerna är det Quivertipspön, Feederspön, flötmetespön och Avonspön med olika toppar som gäller, en rulle i 2000 - 4000 storlek, gärna med extra spolar, så du kan ha med dig olika linor från 0,14 - 0,25 mm allt efter ström, plats o s v.

Det kan vara svårt ibland, man har hård ström och behöver en styv quivertopp och sen tar fisken superförsiktigt och det kan ibland vara svårt att se dessa försiktiga napp. Nästa dag är det hugg! Jag har fått hela spöhantaget i pannan när jag skulle ha mitt kaffe och det har hänt flera gånger, fisken tar betet och rusar!

Mitt PB från Hollsbybrunn missade jag troligen flera gånger på majs, ett par små knyckar och mina majskorn var mosade och så höll vi på, men jag gav den lite slaklina under 2 sekunder och krokade och då satt den där.

Det ironiska i detta var att jag hade jagat en Färna över 2,5 kilo väldigt länge och 14 dagar senare tangerade jag min PB med en fisk nerströms Tigerstad,! Nu vill jag komma åt 3 kilos fisken, de finns och de finns på vikter över 4 kilo! Jag såg en sådan grotesk Färna i Järnsjön vid Järnforsen i just Emån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.