onsdag 22 mars 2017

Gammal grå krigare på softbait!

Under tiden jag ändå mäskar för karparna i gölen, så tar jag med mig ett spinnspö och går en runda och spinnfiskar lite och har samtidigt lite koll på platsen jag mäskar. Det blir en och annan snipa, men igår klev en större gädda på ett softbait och efter en kort stund så kändes det som att linan var avbiten och jag fick in ett öppet beteslås.

Thank you so much! ABU´s beteslås är ett skämt och tyvärr hade jag inget annat än dessa med mig, gäddan hade tuggat rakt över låset och det hade öppnat sig och sen lite fight och skiten öppnade sig och nu går en fisk med mitt bete i käften, jag hoppas den blir av med betet och att den inte tar skada.
Undra vem som är äldst, jag eller denna Borre?
Som lite plåster på såret fick jag en mindre Abborre intill en vasskant och i kastet efter en Abborre på 1260 gram och den var roligt i flera bemärkelser, dels var själva fångsten rolig, med den var gammal och grå, ränder syntes knappt och när jag satte tillbaka den, tänkte jag: Undra vem som är äldst av oss två?
Denna gillade Abborrarna.
Det var detta bete som gav mig båda Abborrarna och samma typ av bete, som den större gäddan tog och som tyvärr gick med mitt bete, dessa verkar fungera bra och jag ska nog anskaffa mig några flera i framtiden.
Utan rasselkulor.
Vid en närmre undersökning av betet såg jag att hylsan med kulorna var borta! Den har ramlat ur och jag vet inte när eller hur och jag vet inte om dessa kulor lockar eller inte, betet gav dock två Abborrar och ett liknande softbait lockade en större gädda till hugg, en fisk jag aldrig fick se.
ABU´s beteslås är en katastrof.

Använder du beteslås från ABU, så sluta med det, det finns betydligt bättre på marknaden och ska du använda ABU´s beteslås, så gör som på bilden: Tryck eller pressa över haken så den sitter tight och inte kan öppnas så lätt.

Inte den bästa lösningen, men det ända jag kan komma på, jag har slängt mina och övergått till Berkeleys Cros-Locks som verkligen håller!
Här stod Abborren.
Det var denna vasskant som gav två Abborrar, bara 10 minuter innan hade jag mäskat med boilies här, var det mina röda I 40 från Mistral som väckte dessa riddare till liv?
Borre på livebait.
Gölen hyser en massa tusenbrödrar och bland dessa finns en del större Abborrar som livnär sig på sina artfränder, Abborrar runt kilovikten är ganska vanlig och jag vet om ett par fiskar som har legat nära 1,8 kilo och de är de största jag har sett på bild, kanske går här en 2 kilos?

Jigg och mindre livebaits har varit bäst, men oftast kommer det stora antalet av mindre gäddor före och nappar och ibland har man turen på sin sida och får en borre eller som igår två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.