lördag 18 mars 2017

Esox vs Fettfena!

Att det finns en stor skillnad mellan våran Gädda och diverse Salmonider, det vet nog de flesta, om vi tänker eller resonerar biologiskt. Sen finns det en skillnad som jag inte gillar och det är att gäddan betraktas som rena pesten i laxförande vatten, Put and Take sjöar o s v. Där är gäddan ett odjur som äter upp all fin fisk och den skall med alla medel utrotas!

Vaddå fin fisk? Är fisken fin för att den är ädel eller går att äta eller tjäna pengar på? Jag bara undrar och det värsta är behandlingen av gäddor i dessa nämnda vatten med så kallade ädla fiskar.Det har lyckligtvis blivit lite bättre, men jag har sett genom åren hur man bara slänger Gäddjävlen i närmsta dike, sparkar dem tillbaka i ån os v och det har hänt överallt och jag vet att det händer även i dagsläget och det är inte bra, gäddan var här före oss tvåbenta och så bör det förbli och vi ska se till att stävja detta.

Min fina tapperhetsmedalj!
Bilden berätter kanske inte så mycket, men jag kan berätta att för många år sedan körde vi runt i södra delen av vårt vackra land och jag fiskade självklart på denna semester efter olika arter inom specimenfisket. Det var Färna i Helige å och ål i Lyckebyån och för eller senare hamnade vi vid Mörrumsån och jag ville prova att spinnfiska lite i en pool, vad man slapp flugfiskeskaran och så blev det.

Den stora stenen mitt ute i ån tilltalade mig och jag lade mina kast så nära det gick och det hände inget förrän jag bytte till en lite Rapala i Fireorange färg, då small det till bakom stenen och strömmen tog i och fisken började fightas.

Jag undrade om det var en fettfena eller om dessa kämpade så dåligt, efter 5-6 minuter fick jag svarat, en skaplig gädda hade sugit i sig min lilla orangefärgade wobblare så pass att jag tyvärr inte kunde rädda den, hur jag än försökte!

Gäddan var var radmager och var 90 cm lång och hade en vikt på 6.3 kilo och jag fick tyvärr klubba den och senare göra et mål mat på den. Väl framme vid fiskhuset ska man jo rapportera sin fångst och jag var på väg, når en tjock herre kom rusande ut och skrek: - Ha du tat gäddjävlen här i ån? Ja det har jag svarade jag och han bad mig följa med honom.

- Vilka kräk det finns! De äter upp laxen och allt de kommer över och som tack fick jag tre drag, tre wobblare, en fluga till hatten och denna nål som tack för hjälpen att ha dödat en gädda! Gubbfan var både hysterisk och själaglad över min gädda hade dött och jag fick pris! Vad får man för pris för alla rommätande arter i Mörrumsån, jag tänker på mört, sarv, färna och ål m fl? Gäddan är här för att stanna och det måste vi se till, vad vore svenskt sportfiske utan gäddan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.