måndag 3 oktober 2016

Höst - Dags för gäddfiske.

4 oktober, regn igår, soligt och fint i dag, vädret är upp och ner och det är höst, titta bara på skogens praktfulla färger. Under vattenytan händer det saker, krokodilerna börjar lämna sommarens djupbrant och sakta kommer de in närmre land för att leta upp stimmen med bytesfisk.

Det är dags för gäddfiske mina vänner, i alla dess former, fast jag själv väntar nog 2-3 veckor med mitt fiske, jag gillar att frosten har slagit till först innan jag börjar. Ska dock rota genom frysarna och skära ner lite fisk och mäska upp några platser och ett par rundar till vattnet skadar aldrig, man kan röja lite grenar, mäska och regga dem ställen man ska fiska från.
Kom tidigt på morgonen.
Jag kommer alltid tidigt på morgonen, gäddan har sina rutiner och huggperioder, den lämnar ståndplatsen och går sin vana runda i jakten på föda och det sker oftast tidigt på morgonen. Jag har fått gäddor under alla dygnets timmar, men mellan 08.00 - 10.00 är den absolut bästa tiden och man kan nästan ställa klockan efter dem.

Har jag inte fått hugg vid 08.30 eller annan indikation, då vet jag att det kan bli en tuff dag och svårt att få fisk, det är mina erfarenheter med mete efter gädda och det verkar hålla i sig, har gjord det under alla 49 år jag har hållit på med gäddmete.
Helst ska dina beten vara ute vid 08.00.
Kolla dina vatten och platserna du ska fiska på, mäska gärna och röj bara det du behöver och sen kan du komma tidigt utan att behöva stöka för mycket. Ut med spöna så fort som möjligt och sen intar du morgonkaffet under din väntan på att stora damen ska presentera sig.

Flytta gärna dina beten då och då genom att bara dra 10 - 20 cm i linan, bra tips som ofta utlöser hugget, testa även en doft på ett betet, prova olika metoder under tiden du fiskar, sitt inte bara och glo rakt ut i tron att allt ska lösa sig, du måste jobba för dina fiskar.
Åarna fylls med bytesfisk vid denna tid och gäddorna följer efter.
Hösten är här och vattnen kyls sakta men säkert ner och stora mängder av småfisk går upp i våra åar och ställer sig i bakvattnen för att övervintra och det där har gäddorna lärt sig och det följer efter och har kalas mer eller mindre hela dagen, men igen är morgon och kvällsfisket bäst i strömmande vatten.

Leta efter bakvatten, djupare partier och var strömmen är lugnare, samt utanför mindre tillflöden, där hittar du småfisken och gäddorna. Allt eftersom vattentemperaturen sjunker blir gäddorna trögare och du får anpassa dig efter detta faktum.
Hon gillade Nemo.
Just i denna tid var det fortfarande är flera grader i våra vatten, så kan Jerkfisket vara helt outstanding i många vatten, jag har nog gjord mitt med denna metod, jag gillar inte att stå och kasta verken drag, spinnare eller dessa jerkbaits, fast de är svidande effektiva.

Jag sitter hellre och metar med bottenmete eller går längs ån med ett flötmete och drifter av platserna där det kan tänkas står fisk. Jo, jag är lite lat i detta, men det är gäddan också, den står och väntar, den lägger inte ner stor energi för att jaga och det märker du framför allt när det blir kallare.
Tidig morgon och betet var en Makrillhalva.
Nej jag vill gärna sitter med några spö utplacerade, så jag ser mina Drop-offs och larmen hörs, lite blandade beten och lite olika metoder, kaffet i koppen och ciggen i flabben. Då flyter tankarna iväg och förhoppningsvis bryts tystnaden denna kalla morgon av en gäddas misstag och jag kan landa henne.

Jag tar snabbt hand om henne med allt vad det innebär och ett nytt bete läggs ut lite längre bort och jag sätter mig igen, fullt medveten om att jag har gjord allt rätt och det känns skönt. Ibland får jag inget, det händer oss alla och ibland har man haft dagar, var man knappt har hunnit med riktigt, kanske börjar jag bli gammal?
Fin sträcka för Leapfrogging.
En annan metod jag gillar är Leapfrogging, var man ställer ut spöna och sedan flyttar det första spöet man lade ut efter 30 minuter och så håller jag på hela dagen. Det är arbetsamt, men det är givande, du hittar fisken för eller senare och du lär dig mycket, framförallt om det är ett nytt vatten.

Jag använder oftast denna metod på nya vatten och man fiskar av stora områden genom att fiska på olika avstånd från land och samtidigt långa sträckor genom att man flyttar sina spö med jämna mellanrum.

Tänk bara på att du hela tiden kan se dina spö och höra dina larm, det gäller att ge mothugg så fort som möjligt och inte ha för långt till spöna, matta och håv samt de nödvändiga verktyg får du ha med dig till spöt som signalera att en gädda har tagit ditt bete.

Jag hoppas detta gav lite inspiration och lust att ge sig ut i de färgsprakande färger vi nu upplever, vi vet inte när vintern kommer, det brukar dröja, men vi vet aldrig när Kung Bore slår till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.