onsdag 23 februari 2011

Ö o B - Tacklet! The stuff for the big Lady!

Jag pratade med en liten vek kille igår med rött hår och han är snart knäckt över att våren håller sig borta, han hade 17 minusgrader i Ljungbyholm och jag hade bara minus 16 här i storstan. Det innebär även att lilla söta Bengt får sitta hemma ett bra tag till och han har gott om tid, till att fixa till kåken och göra allt klart för vad som komma skall. Bengt har inget banner på min blogg än, men det kanske kommer?
Vill du däremot besöka den veka killens internetsida, är det bara att klicka på Sportfiskecenter.se bannern här till höger på sidan och du hamnar direkt mitt i alla grejorna. Sidan är under ombyggnad, men det ska snart vara klart. Här hittar du alla grejor du behöver inom svenskt sportfiske och som medlem i teamet, ska jag se till att sortimentet blir än bättre med tiden. 16 minusgrader! Det innebär att isen även håller den kommande helgen och jag har lite saker, som jag ska testa tillsammans med Hr. Slättengren och Ahlqvistarn. Metallskedar med beteslås och resten är engångsskedar av kromat plast, som synes är dem borrade och färdigt målade.
Lite overkill kanske, men jag tror på detta med färger, tillsammans med blänket och jag kommer att använda dessa i främst mörka vatten och på djupare vatten.
Handtagen var bara att klippa av med en avbitartång och man får borra hålen lite försiktigt i plastskedarna, så dem inte spricker.
Monteringen kan göras med ett litet beteslås eller hake och här ser du dem två storlekarna som jag valde och jag tror att dessa räcker gott för dem flesta vatten.

Dem mindre teskedarna kan du montera så dem snurrar runt din wire och här är det ett stopp av vanligt yllegarn, var en guldfärgat pärla sitter monterad över garnet och skeden roterar lätt mot pärlan, som typ ett spinnerblade.
Fungerar nog bra för både isfisket och för slowtrollingsfisket och driftfiske i åarna och med driftfloats eller för Sink and Drawfiske med deadbaits.


På detta sätt ska jag fiska med mina Abborrar under isen, Abborren får simma fritt en bit under isen eller en bit över bottnen. Free roaming baits med andra ord.
Inget bly, bara den lätta plastskeden som blänker och Abborren som hela tiden försöker att simma ner till bottnen. Detta måste locka fram rovfiskarna, annars vet jag verkligen inte vad man ska göra.



Du kan använda dem vanliga kulblyna eller som här använda både en metallsked, som ger vikt och ytterligare en sked som roterar runt wiren. Detta ger mycket reklam och även lite stimeffekt och det både hörs och syns väldigt bra i alla typer av vatten, mörka som ljusa.
Detta ska provas under fredagen och söndagens fiske och jag är övertygad om att dessa saker ge flera fäll, än ett vanligt 2 - krokstackel med ett kulbly.
Damer tycker om smycken, det vet alla killar, vad mera tycker dem om? Jo, god mat och det har vi med oss i form av levande Mört. Killar med humör och pondus, det har vi alla tre, fast arbete och hyfsad ekonomi, det har vi också! Men vi kanske ska ha med lite chockolaaade och var sin blomruska?
Ett tips till Päronpungen och Ahlqvistarn, är att ni kommer nyrakade och i fina kläder, ta gärna lite fishyflavour under armarna och en liten strykning med olja i fajset. Häng ner era Mörtar och mäska med chokolaaade i hålet och sen lägger ni lite rosenblad i hålen, då kanske den smällfeta madamen stiger upp från djupet? Vi kanske inte ens behöver att fiska, hon kanske kryper upp själv genom hålet?




3 kommentarer:

  1. Jag tycker att dina skedblad m tillbehör är riktigt sköööööööööönnnnnna. Själv gör jag likadana men jag har bara använt mej av gamla nysilverskedar. Lite tunga med helt OK. Måste till ÖB köpa köpa köpa tingel tangel. Ang det som vi talat om innan så har jag nu en lösning på det. Bara hör av dig.

    SvaraRadera
  2. Silverskedar! Vilken lyx! Är det sådant finlir man ska ha för att landa grisen på 20? Jag hör av mig via mejlen Rolf, ha det gott och skitfiske!

    SvaraRadera
  3. Ja det är kanske lite "överkurs" att använda sådana men nuförtiden har det ju blivit ombytta roller så nu ska man ha engångsmaterial på bordet och då passar det väl med det gammla
    "bordsilvret " till madammerna *S*

    lev väl LUIS

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.