tisdag 15 februari 2011

Den avundsjuka Abborren.

Vi vet nog alla att Abborren är avundsjuk eller gör vi det? Jo, så är det, en ensam Abborre är inte lätt att fånga, men finns det två, så kan man fånga den ena åtminstone. Det vet alla pimpelfiskare och dem flesta som fiskar Abborren. Abborren är som tur för det mesta en stimfisk och det gör det lite lättare att få igång dem.
Det gäller bara att få en i stimmet till att hugga, sen väcks dem andra och avundsjukan träder i kraft direkt. Det hela bygger på att dem ska ta födan från den artfrände som jagar och sen är det igång, det märks i pimpelhålet och det märks under spinnfisket, var det ofta är flera Abborrar som jagar eller följer efter den du har krokat.
Kan vi göra något för att väcka den ensamma fisken eller för att få igång stimmet snabbbare? Jodå, det finns en sak och det tittar vi på och jag tar även upp lite frågor från er. Ett effektivt sätt att skapa denna avundsjuka hos en ensam fisk, är att montera en propeller på din kasttafs. Den bör sitta 5 - 10 cm från beteslåset och den snurrar, blänker och skapar ett ljud, denna lilla mumsbit jagas av en annan fisk, nämligen din wobblare eller spinnare mm och detta retar Abborren, som nu försöker att ta för sig och det blir ditt bete.
En liten propeller hämmar inte kastet och den kan inte ställa till några problem, som typ trassla sig eller tvinna din lina eller wire.
Detta är egentligen inget nytt, första gången jag såg detta var i Danmark, var man använder 1 - 3 upphängerflugor i röde eller orangafärger och det hände ganska ofta att man fick flera Abborrar under ett kast mitt i stimmet, lite i stil med Strömmings - och Makrillfisket.
Testa det, så får du se med egna ögon hur effektivt det kan vara och hur snabbt lite avundsjuka kan skapas bland fiskarna.

Det råder stor kannibalism hos alla rovfiskar och beten i samma färg, tas ofta i tron att det är en liten artfrände som passerade. Jag har märkt att lite mörkare färger, som denna woblare ger bra med fisk i våra insjövatten, det har kanske ett mera grönaktig Makrillmönster, men det märkte inte denna Abborre, förän det var lite för sent.
Dem flesta som fiskar i våra insjövatten använder oftas lite mer färgglada beten och det kan vara bra, men det finns dem dagar var ett bete i ungefär samma färg, som rovfisken är bättre och jag rekommendera att du har lite olika färger med dig i beteslådan. Just in case!

Ute i dem större sjöarna eller i Kalmar sund, har jag dock märkt att lite mera skrikiga färger eller som här blå/silver går bäst, varför vet jag inte riktigt, men så är det. Det kan bero på att siktdjupet oftast är bättre och att det är Löjorna, som är Abborrens huvudföda tillsammans med Mörten.
Blå/silver, Svart/silver, Svart/guld och fluororiserande fäger går bäst i större sjöar och i skärgården, medans dem lite mörkare färger går oftast bäst i mindre insjövatten, men det är mina erfarenheter och jag är som sagt tidigare, ingen spinnfiskare och kan ha fel i detta påstående.


Jag har fått en del frågor om man kan pimpla med en jigg efter Abborren, man tycker att dessa är billigare än balanspirkar och så är det. Jag har faktiskt aldrig gett detta någon större chans, då jag mest använder riktiga balanspirkar, men jag tror att det nog kan fungera av flera skäl.
En gummijigg känns mera naturlig med sin mjukhet jämfört med en balanspirk gjord av bly och hårdplast, däremot är det svårt att få en gummijigg till att simma och locka lika mycket som en balanspirk.
Sen vet jag inte om man ska använda ett jigghuvud eller hur man ska montera sina krok/krokar i gummikroppen och samtidigt få lite tyngd i gummijiggen, men det går att lösa på något vis.



Det finns redan lite balanspirkar med mjuk kropp och du ser dem uppe till vänster på denna bild. Jag tror att dem heter Storm och dem simmar lite och är mjuka, fast dem har en gjuten blykropp, var gummiet är träd ut över den hårda kroppen.
Jag har fått en del fisk på dessa, dock främst Regnbåge och ett par större Abborrar, men jag föredrar nog en vanlig balanspirk, som jag anser lockar betydligt mer. Men rakt ner i ett större stim med Abborrar, då fungera en gummijigg nog väldigt bra.
Jag är inte insatt i marknaden kring olika jiggar, men det kommer hela tiden nya saker fram och det borde finns flera jiggar eller gummibalanspirkar för isfisket, än den nämnda från Strom, så kolla runt lite och prova dig fram.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.